Oldal kiválasztása

Egyáltalán nem mindegy, hogyan ülsz vagy állsz, hogy cipeled a terhet, hogyan végzed napi teendőid, és közben mekkora testsúllyal párosítod e tevékenységeket. A cél mindig egy kell, hogy legyen: a lehető legnagyobb mértékben igyekezz megőrizni a gerinced élettani görbületeit, bár-mit is teszel. A többi ízület élettani állapota is fontos persze, de mivel tudjuk, hogy a gerincünk központi helyet és figyelmet foglal el az egyensúly és stabilitás tekintetében.

Helyes állás

Álláskor, kiegyenlített egyensúlyi helyzetben a medence enyhén előrebillen, a gerincgörbületek az élettani formát megtartják. Ezt az egyenes tartást automatikusan be tudod állítani, ha elképzeled, hogy a fejtetődön keresztül a plafon felé húzod a tested, úgy hogy közben a mellkasod enyhén kiemelkedik. Ez egy apró mozdulat, mégis hatásos testtartás-rendezést eredményez. Ebben a helyzetben a tartóizomzatod a lehető leggazdaságosabban dolgozik, a belső és külső erők egyensúlyban vannak. Ehhez némi energiára állandóan szükséged van, hiszen a Föld gravitációs erejének legyőzéséhez az izomzatodnak állandó erőegyensúlyt kell létre-hoznia, hogy a tested folyamatosan egyensúlyban tudja tartani.

helyes állás

helyes állás

A helyes állás jellemzői

  • A lábtartásod állás közben ne legyen kifeszített vagy erősen hátrányomott, hanem kissé lazán tartott.
  • A túlságosan hátra feszített térdeken való álláskor a test súlya a túlnyújtott szalagokra nehezedik, ami káros következményekkel járhat, ezzel szemben a lazán tartott térdnél a testet az egyensúlyozó izmok tartják.
  • A helytelen testtartás során a gerinc nagyobb mértékben terhelődik, ez hosszabb idő után fájdalomhoz vezet.
  • A helyes állás során nem “lógsz a gerinceden”, hanem aktív apró izommunkával megtartod a tested.
  • A farizmokat és a hasizmokat megfeszítve, a medencét helyes szögben megtartod, a vállakat ne engedd előreesni, a fejed középhelyzetben van, és előre néz.
  • mindkét talpad a talajon párhuzamosan egymás mellett, nagylábujjad előre néz, a talpaid közt 5-6 cm távolság
  • a talpaid három ponton támaszkodnak a talajon, egyenletesen elosztva a testsúlyod, a három pont a sarok, a kis- és a nagylábujj alatti párna
  • a térdkalácsod enyhén felhúzva, a combod enyhe tónusban
  • medencéd enyhén hátrabillen, hasizmod tónusban, lengőbordáid behúzva
  • mellkasod kiemel, mintha valami előrehúzná, lapockáid közelítenek egymáshoz
  • vállaid finoman hátracsavarva és leengedve, a kisujjaid közelítenek a combhoz
  • fejtetővel nyújtózz a plafon felé, az állad kissé behúzva
  • ha tükörbe nézel, oldalról azt kell látnod, hogy a füled és a vállad egy egyenes mentén helyezkedik el
HTML Snippets Powered By : XYZScripts.com